دبیرستان کزازی یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دبیرستان‌های پسرانه در ایران  و مربوط مربوط به شئونات ملی بوده‌است. به گزارش باختر– تاریخ تأسیس دبیرستان کزازی آن به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی برمی‌گردد. این دبیرستان به عنوان یک نهاد آموزشی مهم در تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود و هم‌اکنون به عنوان موزه آموزش و پرورش […]

 

دبیرستان کزازی یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دبیرستان‌های پسرانه در ایران  و مربوط مربوط به شئونات ملی بوده‌است.

به گزارش باختر– تاریخ تأسیس دبیرستان کزازی آن به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی برمی‌گردد. این دبیرستان به عنوان یک نهاد آموزشی مهم در تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود و هم‌اکنون به عنوان موزه آموزش و پرورش کرمانشاه فعالیت می‌کند.

ساخت دبیرستان کزازی به کوشش سید حسین کزازی آغاز شد. او با هدف تأسیس یک مدرسه مدرن، اقدام به جمع‌آوری اعانه و برگزاری تئاتر کرد. با وجود مشکلات مالی، کار ساخت این مدرسه در روز ۲۸ بهمن ۱۲۹۹ (۱۷ فوریه ۱۹۲۱) آغاز شد.
اما پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹، کار کمیسیون مربوط به ساخت مدرسه متوقف شد.

سید حسین کزازی با تلاش‌های مکرر و تشکیل کمیسیون‌های مختلف، سرانجام موفق به تأمین هزینه‌های لازم برای ساخت مدرسه شد.
به گزارش باختر دبیرستان کزازی در شرق مسجد جامع کرمانشاه واقع شده است. این بنا در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
با توجه به اهمیت تاریخی دبیرستان و نیاز به حفظ میراث فرهنگی، سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصمیم به تبدیل این مکان به موزه گرفت. این اقدام با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد و هدف آن حفظ تاریخ آموزش و پرورش در ایران بود.
مدیرکل وقت آموزش و پرورش آقای جلال امینی، مدیرکل وقت آموزش و پرورش کرمانشاه، نقش کلیدی در این فرآیند داشت. او با حمایت از این طرح، زمینه‌ساز تبدیل دبیرستان به موزه شد.
از سال ۱۳۸۸، ساختمان دبیرستان به موزه آموزش و پرورش تبدیل شده است. این موزه شامل دو بخش اصلی است: یک سالن چندمنظوره و بخش اصلی موزه که در دو طبقه شامل اسناد، تصاویر و اشیای تاریخی مرتبط با آموزش و پرورش است.

بررسی متون تاریخی نشان میدهد دبیرستان کزازی نه تنها به عنوان یک مرکز آموزشی بلکه به عنوان یک نهاد فرهنگی نیز شناخته می‌شود. سید حسین کزازی، بنیان‌گذار آن، نقش مهمی در تحولات فرهنگی ایالت کرمانشاه داشت. او همچنین رئیس اداره معارف کرمانشاه بود و در زمان خود تلاش‌های زیادی برای توسعه آموزش مدرن انجام داد.

دبیرستان کزازی از سال ۱۳۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و تا چند سال پس از انقلاب اسلامی ایران ادامه داشت. این مدرسه میزبان معلمان برجسته‌ای بود که نقش مهمی در آموزش نسل‌های مختلف ایفا کردند. یکی از معلمان معروف این دبیرستان مسعود گلزاری بود که در دهه ۱۳۴۰ مدیریت آن را بر عهده داشت.

دبیرستان کزازی با تاریخچه غنی خود، نه تنها به عنوان یک مرکز آموزشی بلکه به عنوان نمادی از فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش در ایران شناخته می‌شود. تبدیل آن به موزه نشان‌دهنده اهمیت حفظ میراث فرهنگی و آموزشی کشور است.
سازماندهی بازدیدهای گروهی برای دانش‌آموزان از موزه، که شامل توضیحات و راهنمایی‌های معلمان یا کارشناسان موزه باشد، می‌تواند به افزایش آگاهی و علاقه‌مندی آنها به تاریخ آموزش و پرورش کمک کند.
طراحی فعالیت‌های تعاملی در حین بازدید، مانند کارگاه‌های آموزشی یا مسابقات فرهنگی، می‌تواند تجربه یادگیری را جذاب‌تر کند همچنین تشویق دانش‌آموزان به انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مورد تاریخ دبیرستان کزازی و تأثیر آن بر آموزش در کرمانشاه می‌تواند به تقویت مهارت‌های پژوهشی آنها کمک کند.
ساختمان دبیرستان کزازی که امروز موزه آموزش و پرورش کرمانشاه نام دارد، با طراحی برون‌گرا و تأثیر معماری اروپایی،به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت  و به موزه تبدیل شد. تاب‌آوری این ساختمان در برابر آسیب‌های طبیعی و زمان، به دلیل ساختار مقاوم آن و مرمت‌های انجام‌شده، قابل توجه است. با این حال، مشکلاتی مانند فرسایش و عدم نگهداری مناسب در برخی بخش‌ها، چالش‌هایی برای حفظ این میراث فرهنگی ایجاد کرده است.