منوچهر خردمندی جابجایی های سریالی مدیران کل دستگاههای اجرایی استان همچنان ادامه داشته و اینبار قرعه به نام مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در آمد. آقای مهندس مهرداد آهکی با حدود ۱۴ ماه خدمت در پست مدیر کلی مجموعه عریض و طویل راه و شهرسازی استان عطای خدمت را به لقایش بخشید و […]

منوچهر خردمندی

جابجایی های سریالی مدیران کل دستگاههای اجرایی استان همچنان ادامه داشته و اینبار قرعه به نام مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در آمد.

آقای مهندس مهرداد آهکی با حدود ۱۴ ماه خدمت در پست مدیر کلی مجموعه عریض و طویل راه و شهرسازی استان عطای خدمت را به لقایش بخشید و سناریوی سرپرست بودن مدیر جدید کلید خورد.

انتخاب سرپرست در دستگاههای اجرایی بدنبال عزل یا استعفای مدیر روی میدهد که به ناگه دستگاه مربوطه و خدمت رسانی آن را با چالش مواجه می نماید.

طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، آقای مهندس رامین الماسی به سمت سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه منصوب شد.  پیش از این مشارالیه مسئولیت معاونت مسکن در مجموعه پیشگفته را عهده دار بودند.

قطعا استعفای جناب آقای آهکی که از جنس بدنه راه و ترابری بود بی ارتباط با پروژه مسکن ملی نمی تواند باشد. تامین زمین از اراضی بلامعرض شهری و تهیه و تصویب طرحهای شهرسازی جهت پروژه مسکن ملی چالش بزرگی را پیش روی مدیرکل راه و شهرسازی قرار داده که عمر خدمتی مدیر آن را به ۱۴ ماه کاهش داد. مدیری که با کلی هزینه حداقل برای چهار سال خدمت انتخاب گردیده به یکباره با استعفا مواجه و سیستم دستگاه اجرایی را مختل مینماید.

انتخاب جناب الماسی هم به عنوان سرپرست تا تعین تکلیف نهایی و معارفه مدیر کل جدید هم قطعا اجرای پروژه های این دستگاه پر مسئولیت را با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد نمود. قطعا بخش راه و ترابری و شهرسازی و معماری این مجموعه برای سرپرست آن وظیفه و تجربه نو را بدنبال داشته که بار مسئولیت را چند برابر خواهد نمود .

مهمترین اهداف و چالش های  پیش روی مدیر جدید را می توان نهضت ملی مسکن ( تهیه زمین و تصویب طرحهای شهرسازی و ثبت نام و سهم آورده متقاضیان ) ، ساختار بسیار ناهمگون منابع انسانی با توجه به ادغام صورت گرفته ، عدم انگیزه پرسنل بدنبال مشکلات معیشتی و ضعف و شخصیت و شان  در تقابل با نیروهای جدید، نبود آموزشهای کاربردی دوره ای بصورت پیوسته (خودداری از آموزشهای کلیشه ای و ناکارآمد) ، تصویب طرح جامع و تهیه طرح تفصیلی شهر کرمانشاه و دیگر شهرهایی که بازه زمانی طرحهای شهرسازی آنان به اتمام رسیده است، مدیریت و حفظ کابری های عمومی با توجه به دبیری کمسیون ماده پنج شهرسازی ، نظارت مداوم بر عملکرد مهندسین در ساخت و ساز شهری و جلوگیری از تراکم فروشی را می توان برشمرد.

ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در دولت های پیشین جفای بزرگی برسیستم اجرایی دولت و نا توان ساختن  بازوان قدرتمند اجرایی آن بود. بطوریکه تا کنون به نظر نگارنده هیچ وزیری در این وزارتخانه عریض و طویل موفق نبوده و بالطبع ادارات استانی هم آنچنان که باید توفیقی در انجام وظایف سازمانی نخواهند داشت.

متاسفانه دولت مردان ما  بارها بدنبال اختراع چرخ رفته و از تجارب گذشتگان درس نگرفته اند.

چند روز پیش هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی رای دادند! وزارتخانه ای که قبلا ۳۸ سال سابقه تشکیل داشته و از سال ۱۳۹۰با صنعت و معدن ادغام شده بود !

حال باید دید سرپرستی مدیر جدید تا چه زمانی خواهد بود و لابی های کدام قدرت ، مدیر جدیدی را برای این مجموعه در پایان سال خدمت مجلس یازدهم و دوسال باقیمانده خدمت دولت سیزدهم معرفی خواهند نمود؟ در هر صورت خدمت مدیر جدید هم به چهار سال نخواهد رسید. مشخص نیست این پروسه جابجایی ، از بالاترین نماینده عالی دولت تا مدیران استان چه موقع به سرانجام مقصود خواهد رسید ؟

انشاا… جناب آقای مهندس الماسی در این مدت محدود خدمت با همکاری معاونین ، مدیران کارشناسان و کارکنان  زحمت کش این مجموعه و فارغ از هر نوع تفکرات تشکیلاتی و به کارگیری تخصصها بتوانند بار امانت را به سر منزل مقصود رسانیده و رضایت خاطر مردم شریف کرمانشاه را بدنبال داشته باشند.