به خاطر اینکه حکم مدیریت جدید هسته اخیرا صادر شد، این گزارش همزمان با معارفه مدیر جدید منتشر شده است. ذکر چند نکته لازم است همانطور که همکاران و مردم عزیز می دانند دربیست و هشت سال گذشته بنده در مسئولیت های مختلف سعی کردم به هر شکل ممکن کار مردم انجام شود در هسته […]

به خاطر اینکه حکم مدیریت جدید هسته اخیرا صادر شد، این گزارش همزمان با معارفه مدیر جدید منتشر شده است.
ذکر چند نکته لازم است همانطور که همکاران و مردم عزیز می دانند دربیست و هشت سال گذشته بنده در مسئولیت های مختلف سعی کردم به هر شکل ممکن کار مردم انجام شود در هسته گزینش نیز علاوه بر تسریع در انجام کارها، حداکثر مساعدت در چارچوب قانون به داوطلبان عزیز انجام شده اما خارج از آن شرعا و قانونا مجاز نبوده است، نکته دیگر اینکه بر اساس قانون وآئین نامه گزینش، هرگونه به کارگیری ویا جابجایی همکاران هسته گزینش و صدور رای برای هر پرونده با نظر اعضای محترم هسته ای گزینش وسپس کمیته طبقه بندی مشاغل استانداری، صورت می گیرد و مدیر هسته برخلاف سایر دفاتر استانداری اختیار کامل ندارد، بلکه مجری تصمیمات اعضای محترم هسته گزینش می باشد. همچنین تنها مسئولیتی که از تطمیع تا تهدید جانی را تجربه کردم، در این مسئولیت یک ساله بود،البته یکساله پربرکتی هم بود چرا که گزینش به مدارقانون برگشت وتعدادی از مشکلات سالهای اخیر حل شد و پرونده های معطل مانده تعیین تکلیف شدند.
در ادامه به برخی از اقدامات یک ساله اخیر که حاصل زحمات اعضای محترم هسته،کارشناسان، محققین ومصاحبه گران محترم می باشد، ارائه می گردد: ضمن اینکه از خدای متعال می خواهم، هرگونه قصوری را بر بنده حقیرش ببخشاید.
۱_ در بدو ورود هسته از نظر نیرو از با بحران مواجه بود، لذا از برادران و خواهران واجد شرایط شرایط همکاری در هسته به عنوان کارشناس دعوت شد که به هر دلیلی نپذیرفتند البته، برخی از همکاران تقاضای همکاری داشتند، که اعضای هسته موافقت نکردند.
لذا به خاطر انجام کارهای گرینشی شهرداری در استانداری، دو نفر از پرسنل خیلی خوب شهرداری به هسته مامور شدند، یک نفر شایسته هم از پرسنل نوسازی مدارس که به استانداری مامور شده بود، به هسته گزینش دعوت شد، دو نفراز همکاران سایر دفاتر استانداری به هسته منتقل شدند، بدین وسیله کمبود شدید نیرو تا حدودی برطرف گردید، نیروهای شهرداری تمام حقوق مزایای خود را از شهرداری دریافت نموده و یک ریال برای استانداری هزینه نداشتند.
۲_ حدود هزار پرونده به خاطر فقدان بایگانی و عدم ثبت در سیستم، در اتاقی تلنبار شده بود که با زحمات همکاران ظرف مدت چهل روز وارد سیستم شده و ریل های بایگانی جدید تهیه و نصب گردید که علاوه بر جای دادن هزار پرونده مذکور، الآن برای پنج هزار پرونده فضای خالی وجود دارد.
۳_ شورای هم اندیشی که سال ها قبل تشکیل شده، به ریاست مدیر هسته گزینش استانداری و حضور مدیران هسته های گزینش سایر دستگاه های دولتی در سطح استان ها تشکیل می شود، در استان کرمانشاه حدود شش و نیم سال تشکیل نشده بود، که در یک سال اخیر نه تنها شش بارتشکیل شد، علاوه بر مدیران محترم هسته های دستگاه های دولتی، از کمیته امداد، مدیران دستگاه قضایی، نیروهای نظامی سپاه و ارتش و نیروی انتظامی نیز دعوت شد و برای رابطین گزینش، یعنی دستگاه هایی که کمتر از ده هزار پرونده دارند، نیز دو جلسه تشکیل گردید. و محبت کرده در جلسات شرکت کردند که در تشکیل شورای هم اندیشی در این سطح، به گفته مدیران هسته های استانداری ها، در کشور بی سابقه بود و موجب هم افزایی، کمک به یکدیگر، رفع مشکلات هسته ها می گردید و نیز دیگر اهداف مصرح در دستورالعمل شورای هم اندیشی محقق می شد.
۴_ برگزاری جلسات آموزشی متاسفانه ضعف آموزش قانون، آیین نامه و ضوابط گزینش در بین پرسنل کاملا مشهود بود، لذا برگزاری جلسات آموزشی در دستور کار قرار گرفت:
الف) هیجده ساعت دوره آموزشی برای کل پرسنل استانداری و فرمانداری کرمانشا ه طی چهار هفته در سالن شهدای دولت برگزار شد.
ب) جلسات آموزشی فشرده در دو ساعت برای پرسنل فرمانداری و شهرداری های داوطلب از جمله کنگاور، صحنه، جوانرود، بیستون و…برگزار شد.
ج) جلسات آموزشی متعدد برای مدیران جدیدالانتصاب در شهرداری ها در دفتر گزینش، برگزار شد،برای هرچندنفر یک دوره.
د) برگزاری دوره آموزشی شش ساعته عفاف و حجاب در سه جلسه برای پرسنل استانداری.
ه) تدریس در دوره آموزشی هیئت مرکزی وزارت نفت در استان کرمانشاه با پیشنهاد هیئت مذکور، و موافقت هیات عالی گزینش که منجر به صدور کد گزینشگری برای شرکت کنندگان شد و کارشناسانی از دستگاه های مختلف در این دوره شرکت داشتند.(مدرس تمام دوره های آموزشی مدیرهسته گزینش وبطور رایگان بوده است).
۵_ جلسات آموزشی و بازدیدهای کاری از شهرداری ها و فرمانداری ها و جلسات شورای هم اندیشی به نسبت در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه و نیز در سطح ملی در فضای مجازی نشر داده می شد.
اظهار نظرها و ابراز محبت های بزرگوارانه مدیران محترم هسته های گزینش دستگاههای عمومی استان و استانداریهای مختلفدرمورد عملکردها ثبت و ضبط است.
۶_همانطور که میدانید بر اساس قانون، گزینش ها حق ندارند راساً کسی را به گزینش دعوت کنند، مگر اینکه کارگزینی سازمان، فرد یا افرادی را به گزینش معرفی کند، اداره کل اداری و مالی استا نداری ۲۵۰ نفر شامل نیروهای شرکتی، قراردادی، پیمانی و رسمی آزمایشی را به هسته گزینش معرفی کرد،(که سالها برخلاف قانون، این کارنشده بود) همه همکاران خوب ما بودند در میان آنها کسانی بودند که به صورت شرکتی پانزده سال در استانداری در پست حساس خدمت کرده که یک برگ پرونده در هسته نداشتند، ودیگرهمکارانی بودند که یا فاقدپرونده گزینشی بودند و یا سالها از اخذنظر گزینش در مورد آنها گذشته بود، در هیچ سازمانی در سطح جهان حتی در بخش های خصوصی این کار پذیرفتنی نیست، بر اساس قانون گزینش ‌آئین نامه موجود، تمام کارکنان علاوه بر بدو ورود تا زمان رسمی قطعی باید سالی یک بار به تایید گزینش برسند (البته بر اساس دستورالعمل جدید برای همه برای شرکت ها یک بار در طول خدمت کفایت می کند یا برای کارمندان رسمی در انتصابات مدیریتی دیگرنیازی به گزینش وجود ندارد) اماوجود حقوق بگیرِ بدون پرونده گزینشی، در هیچ سازمانی پذیرفتنی نیست.
در میان معرفی شدگان، طرفداران جناح های سیاسی مختلف بودند که بعضی ها می گفتند: من که ستاد آیت الله رئیسی هستم، بیام گزینش، بعضی دیگر می گفتند ما که همکار خودتان هستیم ما را نمی شناسید، یا چرا اول از من شروع شد، بعد از شهادت شهید رئیسی بعضی از افراد می گفتند: بعد از شهادت شهید رئیسی گزینش به طرفداران ایشان گیر داده، بعد از انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری بعضی ها می گفتند من که عضو ستاد پزشکیان هستم، من که دو ماه دیگر فرماندار هستم، من چرا گزینش بیام. به همه گفته شد: که ۲۵۰ نفرتوسط اداری ومالی، از همه طیف ها معرفی شده اند، مدارک باید تکمیل شود این بمنزله گیردادن نیست، گزینش سیاسی نیست از همه دعوت به عمل خواهد آمد و غریبه ای هم در بین ما نیست همه همکار هستیم.(پرسنل محترم شهرداری ها ودهیاران استان توسط گزینش استانداری بررسی صلاحیت می شوند، لذا بعضی فکر می کردند که فقط آنهاباید گزینش شوند)
۷_در مورد سی نفر نیروی خدماتی که توسط مجموعه اداری و مالی بکارگیری شدند، عده ای فرصت را مناسب دیدند که در فضای مجازی به گزینش حمله کنند که گزینش بیش از یکصد نفر را در یک روز گزینش کرد!!! و…، (نوشته ها موجود وقابل پیگیری در محاکم قضایی است) پاسخ مکتوب هسته ی گزینش در مورد ۳۰ نفر مذکور در فضای مجازی در سطح ملی و در کانال هیئت مرکزی گزینش وزارت کشور، برای تمام استانداری های کشور و نیز برای تمام کارکنان استانداری و شهرداری های استان از طریق اتوماسیون ارسال شد،در کانال جهادتبیین با مدیریت بنده هم موجوداست، در اینجا نیازی به تکرار نیست.
۸_ گاهی از کسانی که همکار گزینش هم بوده اند، جملاتی شنیده می شود مثلا: به نظر من باید چنین و چنان باشد، این بی ربط ترین جمله ای است که از یک گزینشگر شنیده می شود در حالی که گزینشگر باید همانندقضات،با این جمله سخن خود را آغاز کند که بر اساس فلان بند از قانون گزینش، شاید به دلیل سیاسی بودن مجموعه تصور بر آن است که هر کسی بر اساس نظر شخصی خود، داوطلبان را گزینش کند، یا شعار بسیار خوبی که توسط دولت چهاردهم ارائه شده مبنی بر اینکه “ایران برای همه ایرانیان” این جمله در راستای عدالت خواهی و رفع تبعیض بین اقوام ومذاهب است، اما افراد فاقد شرایط لازم با هر مذهبی، را با این استدلال، نمی توان پذیرفت، این به منزله انحلال گزینش هاست.
یا اینکه گفته می شود، کسانی که در گذشته نماز بلد بوده اند، مصاحبه گر حق ندارد یک جمله درباره نماز از او بپرسد، یا اگر فلان بزرگی که از اموال خود حاتم بخشی کرده و یا عارفی که می گوید:
هر کس از این در آمد، نانش دهید و از ایمانش نپرسید، اگربا این نگاه افراد فاقد شرایط پذیرفته شوند، چوب حراج زدن به احکام الهی یا بیت المال است و جز حذف گزینش، معنای دیگری ندارد.
یا این جمله که: فلانی چندهزار رای دارد، چراباید رد شود!!! نمیدانم از کی افرادی که دستگاه ناظر حضورش در دستگاه را رد میکند بخاطر داشتن رای، باید پذیرفته شوند.
حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) فرمودند: همان پل صراطی که شنیده اید از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر، همین جاست و اگرشما گزینشگران از هر طرف بیفتید جهنمتان قطعی است، یعنی نه حقی از کسی ضایع شود نه حقی از احکام الهی و نظام اسلامی، حالا با جملات فوق یا جملاتی ماننداینکه، سفره ای پهن شده است بگذارید همه بخورند، افرادی که سابقه محکومیت کیفری موثر در دستگاه قضایی یا محکومیت در هیئت تخلفات اداری دارند و یا استعلام منفی از دستگاه ناظر دارند، یا اعتیاد به مواد مخدر دارند، را با این استدلال پذیرفتن، مغایر قانون است .

۹_ البته اعضای هسته گزینش، هیئت مرکزی و هیات عالی هم اختیارات قانونی برای کمک به افراد را دارند و در این راه از این ظرفیت ها استفاده شده است. محکوم کردن اعضای هسته گزینش به خاطر عمل به قانون به هیچ وجه منصفانه نیست.
۱۰_ تعدادی از پرونده های سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در این یک ساله تعیین تکلیف شدند که برخلاف قانون و بیش از مدت زمانی که اختیار گزینش است، در هسته ی گزینش مانده بودند، یا ۲۵۰ نفر از دهیاران که دوره خدمتی آنها رو به پایان بود اما هنوز گزینش در مورد آنها اظهارنظری نکرده بود،و بایگانی شده بودند، آمار پرونده های فوق الذکر به تفکیک موجود است.
۱۱_ درسالروز گزینش ها۸برنامه درسطح استان وباحضور همه گزینشگران انجام شد که دراستان بی سابقه بوده است:
الف) حضور ۱۵۰ نفراز گزینشگران درمزارشهدا
ب) دیدار با استاندار محترم
ج) دیداربا امام جمعه محترم ونماینده ولی معظم فقیه در استان
د) دیداربا خانواده های معظم شهدای گزینشگر باحضور استاندار محترم وجمعی از مدیران مربوطه
ه) حضور مدیرهسته گزینش استانداری در رادیو و بیان اهمیت وجایگاه گزینش ها و ارائه گزارش عملکرد.
و) سخنرانی مدیرهسته پیش از خطبه های نماز جمعه کرمانشاه و شرکت دسته جمعی گزینشگران در نماز جمعه
ز) نصب بنر حاوی فرمایشات امامین انقلاب در مورد گزینش، در سطح شهر
ح) تهیه تقدیر نامه برای تمام گزینشگران استان در همه دستگاهها با امضای استاندار محترم .
۱۲_اعضای هسته های گزینش بدانند که تمام کسانی که در سطح شهر و روستا و دستگاه های اجرایی، به عنوان منبع تحقیق از آنها استفاده می شود، یعنی مورد سوال واقع می شوند، محققین، مصاحبه گران و کارشناسان هسته ها، همه منتظرند که اعضای هسته چه رایی را برای پرونده های مشخص، صادر می کنند، اینکه بعضی از منابع تحقیق از همکاری با گزینش ها منصرف شده اند،و می گویند: افرادی که اشتهار به فلان موضوع تخلف دارند را شما تایید کردید، دال بر این مدعاست.
دکترجهانبخش زنگنه تبار
مدیرسابق هسته گزینش استانداری کرمانشاه