کارگاه تاب آوری ناشنوایان به منظور توانمند سازی و افزایش حس تعلق و حمایت اجتماعی در میان ناشنوایان طراحی همزمان با روز ملی کرمانشاه در محل کتابخانه عمومی امیر کبیر برگزارشد. تاب آوری در ناشنوایان اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا این افراد با چالشها و موانع خاصی در زندگی روزمره مواجه هستند که عموماً ناشی […]

کارگاه تاب آوری ناشنوایان به منظور توانمند سازی و افزایش حس تعلق و حمایت اجتماعی در میان ناشنوایان طراحی همزمان با روز ملی کرمانشاه در محل کتابخانه عمومی امیر کبیر برگزارشد.

تاب آوری در ناشنوایان اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا این افراد با چالشها و موانع خاصی در زندگی روزمره مواجه هستند که عموماً ناشی از محدودیتهای ارتباطی، تبعیضهای اجتماعی، و مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی است.

در ناشنوایان، تاب آوری علاوه بر جنبه های فردی، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و روانی را نیز در بر میگیرد. افزایش ظرفیت تاب آوری ناشنوایان باعث تقویت مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، کاهش احساس انزوا و اضطراب، و افزایش اعتماد به نفس و کنترل بر زندگی میشود.

این مهارت به آنها کمک میکند تا در مواجهه با تبعیض، سوءتفاهمهای ارتباطی، و مشکلات شغلی و آموزشی بهتر عمل کنند و در عین حال سلامت روان و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

آموزش تاب آوری به ناشنوایان باید ویژه و بر مبنای نیازهای خاص این گروه باشد، مثلاً استفاده از زبان اشاره، ترجمه بصری، و روشهای تصویری مانند ویدئوهای آموزشی با زیرنویس، اینفوگرافیک و انیمیشن اهمیت دارد. همچنین توجه به فرهنگ و هویت ناشنوایان و تقویت حمایتهای اجتماعی از طریق کارگاههای گروهی و ایجاد شبکههای حمایتی از ارکان مهم آموزش تاب آوری است.

این آموزشها باعث توانمندسازی اجتماعی، افزایش عزت نفس، ایجاد ارتباطات موثر و مقابله بهتر با استرسها و بحرانها میشود. همچنین حمایت خانواده و اطرافیان در افزایش تاب آوری ناشنوایان نقش کلیدی دارد و موجب حفظ تصویر مثبت از خود در این افراد میشود.

تاریخ آموزش ناشنوایان به روشهای ارتباطی و تدریس ویژه به قرن شانزدهم میلادی برمیگردد؛ پزشک معروف کاردانو الفبای مخصوص آموزش ناشنوایان را ابداع و آموزش زبان اشاره را به شاگردانش آغاز کرد. این روند به تدریج پیشرفت کرد و در ایران نیز الفبای دستی باغچه بان در اوایل قرن بیستم ساخته شد که پایه ای برای آموزش زبان اشاره و ارتباط ناشنوایان بود. از آن زمان تاکنون، آموزش تاب آوری به شکل تخصصی تر با استفاده از زبان اشاره و آموزش مهارتهای روانی و اجتماعی توسعه یافته و به شکل کارگاهها و برنامههای آموزشی برای ناشنوایان و خانوادههایشان اجرا میشود

تاب آوری ناشنوایان مفهومی چندبعدی است که جنبه های روانی، اجتماعی و فرهنگی را دربرمیگیرد و آموزش آن باید متناسب با نیازهای ویژه این جامعه محسوب شود. شروع آموزش تاب آوری برای ناشنوایان با توجه به پیشینه تاریخی آموزش ناشنوایان و نیاز امروز به توانمندسازی روانی و اجتماعی، نیازمند برنامهریزیهای تخصصی و حمایتهای قانونی و فرهنگی است تا به رفع موانع آموزشی و اجتماعی ناشنوایان کمک کند.

دکتر محمدرضا مقدسی چهره برجسته و پیشگام در حوزه آموزش تاب آوری در ایران است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به عنوان مدرس تاب آوری آغاز کرد. وی در سال ۱۳۹۴ پایگاه تخصصی و نخستین وبسایت رسمی آموزش تابآوری به نام «خانه تاب آوری ایران» را تأسیس نمود که به عنوان مرجع اصلی و رسانه تخصصی تاب آوری در ایران شناخته میشود. این پایگاه به ترویج، ترجمه و توسعه دانش تاب آوری میپردازد و بیش از ۴۰ عنوان کتاب تخصصی در این زمینه را منتشر کرده است.

دکتر مقدسی با تمرکز بر آموزش تابآ وری کودکان، نوجوانان و زنان و همچنین با توجه به تأثیرات فرهنگی بر ظرفیت سازگاری افراد، نقش مهمی در ارتقاء سلامت روان و افزایش تاب آوری در جامعه ناشنوایان و دیگر اقشار داشته است.

از لحاظ علمی، او تاب آوری را علاوه بر سازهای روانشناختی، یک رویکرد توسعه گرا میداند که میتواند به افراد کمک کند تا بهتر با چالشها و مشکلات زندگی کنار بیایند. همچنین ایشان مشاور عالی ماموریت ملی تابآوری فرهنگی در دانشگاه حکیم سبزواری است و در برنامه های علمی و آموزشی متعددی حضور فعال دارد.

خدیجه عزیزی به عنوان یکی از استادان و فعالان این حوزه نیز در راستای آموزش مهارتهای تاب آوری به ناشنوایان فعالیت دارد و با همکاری در دوره ها و پروژه های آموزشی به توانمندسازی روانی و اجتماعی این گروه کمک میکند. همانطور که دکتر مقدسی بر فرهنگ و انسجام اجتماعی تأکید دارد، فعالیتهای آموزشی این دو استاد در جهت ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش تحمل فشاری ناشنوایان است تا آنها بتوانند بهتر با مشکلات و محدودیتهای ارتباطی و اجتماعی خود مقابله کنند و نقش موثر تری در جامعه ایفا نمایند.

نقش دکتر محمدرضا مقدسی و خدیجه عزیزی در آموزش تاب آوری ناشنوایان ایران بسیار چشمگیر و تأثیرگذار است. آنها با بهره گیری از منابع تخصصی، تولید محتوای علمی و ایجاد بسترهای آموزشی تلاش میکنند تا جامعه ناشنوایان ایران را در مسیر ارتقاء مقاومت روانی و اجتماعی قرار دهند.

خدیجه عزیزی تسهیلگر دوره های مختلف طرح تاب آوری اجتماعی معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ، مدرس صاحب صلاحیت و دانش آموخته اولین دوره تربیت مربی تاب آوری دبیرخانه ماموریت ملی تاب آوری هویت محور ، کارمند رسمی سازمان بهزیستی ، استاد خدیجه عزیزی مدرس و مترجم رسمی زبان اشاره کارشناس ارشد کودکان استنایی از دانشگاه علوم بهزیستی تهران و مدیر کلینیک یونسکو و همچنین کارشناس رسمی قوه قضاییه است .

این مراسم با حضور مدیر کل نهاد کتابخانه های استان کرمانشاه همراه بود. شایان توجه اینکه کتابخانه عمومی امیرکبیر در زمره  معدود کتابخانه های عمومی کشور است که دارای بخش تخصصی ناشنوایان است.