نصب یک تابلو شهری، در ظاهر شاید اتفاقی ساده و تکراری بهنظر برسد، اما وقتی نام «سیاوش عبدی» بر یکی از پلهای کرمانشاه نقش میبندد، نمیتوان آن را صرفاً یک اقدام نمادین تلقی کرد. برای جامعهی رسانهای استان، این نامگذاری یادآور دههها تلاش بیوقفه، دقت حرفهای و وفاداری به حقیقت است. سیاوش عبدی، با نزدیک […]
نصب یک تابلو شهری، در ظاهر شاید اتفاقی ساده و تکراری بهنظر برسد، اما وقتی نام «سیاوش عبدی» بر یکی از پلهای کرمانشاه نقش میبندد، نمیتوان آن را صرفاً یک اقدام نمادین تلقی کرد. برای جامعهی رسانهای استان، این نامگذاری یادآور دههها تلاش بیوقفه، دقت حرفهای و وفاداری به حقیقت است.
سیاوش عبدی، با نزدیک به نیم قرن فعالیت در عرصهی روزنامهنگاری، از چهرههایی است که بیهیاهو و با پشتکار مسیر حرفهای خود را طی کرده است. او نه در پی دیده شدن است، نه درگیر حاشیه؛ بلکه با وسواس خاص خود در روایت، صدای مردم را به گوش مسئولان میرساند و در بزنگاههای خبری اهل کوتاه آمدن نیست.
حرکت اخیر شورای شهر کرمانشاه، اگرچه در قالب یک تابلو ساده نمود یافته است، اما میتواند حامل پیامی روشن باشد؛ پیامی درباره ضرورت پاسداشت چهرههایی که بخش بزرگی از حافظهی رسانهای این شهر را ساختهاند. با این حال، نباید فراموش کرد که تکریم واقعی خبرنگاران، در فراهم ساختن بستر فعالیت آزاد، امن و مستقل برای آنان معنا پیدا میکند؛ نه صرفاً در نمادها.
و کلام آخر: نام سیاوش عبدی حالا بر پلی نشسته که هر روز مردم از آن عبور میکنند. شاید بسیاری از عابران ندانند این نام، پشتوانهی سالها تلاش خاموش است. اما برای آنان که با دنیای خبر آشنایند، این تابلو تنها یک نشانهی شهری نیست؛ بلکه بخشی از تاریخ معاصر رسانهای کرمانشاه است.
افشین رشیدی
Thursday, 14 August , 2025