نشست سینماکتاب با محوریت کتابِ کتاب دزد به همراه مروری بر تاریخ سینمای اقتباسی توسط پیمان فلاحی ( مترجم و پژوهشگر سینما) مسابقه با جوایز نقدی پیمان فلاحی: سینمای اقتباسی پیوند دو جهان در یک قاب است. به مناسبت روز ملی سینما؛ در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد: نشست سینماکتاب با […]

نشست سینماکتاب با محوریت کتابِ کتاب دزد به همراه مروری بر تاریخ سینمای اقتباسی توسط پیمان فلاحی ( مترجم و پژوهشگر سینما) مسابقه با جوایز نقدی

پیمان فلاحی: سینمای اقتباسی پیوند دو جهان در یک قاب است.
به مناسبت روز ملی سینما؛ در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد:

نشست سینماکتاب با محوریت کتابِ «کتاب دزد»به همراه مروری بر تاریخ سینمای اقتباسی
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه، نشست سینماکتاب با محوریت کتابِ «کتاب دزد» در سالن جلسات کتابخانه عمومی امیرکییر برگزار شد.در این نشست که با حضور پیمان فلاحی، کارشناس حوزه سینما، کامران رضایی، مسئول انجمن سینمای جوان کرمانشاه، رضا کریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان و دیگر کارشناسان و علاقمندان حوزه کتاب و سینما برگزار شد، به مروری بر تاریخ سینمای اقتباسی و همچنین تحلیل و بررسی تطبیقی کتاب و فیلم «کتاب دزد» پرداخته شد.

رضاکریمی ضمن تبریک روز سینما گفت: سینماکتاب به چند شکل انجام می شود: سینمای اقتباسی یا فیلمهای کتاب محور یا فیلمهایی به طور ویژه درباره کتابخوانی. فیلمهایی مانند فارنهایت ۴۵۱ که در گذشته موضوع سینماکتاب قرار دادیم و رمان و فیلم کتاب دزد همه این ویژگی ها را دارد. وی در مورد کتاب دزد افزود: این اثر در مورد مرگ، کتاب و جنگ است و راه حل آن برای مقابله با مشکلات ، کتاب درمانی است و صراحتاً یک بیمار روبه مرگ با کتاب خوانی از مرگ نجات پیدا می کند.

پیمان فلاحی، پژوهشگر و منتقد سینما، گفت: اقتباس استفاده از یک محصول آماده نیست بلکه کارگردان هم به کتاب و هم به سینما باید مسلط باشد. وی افزود: نویسنده ها غالباً علیه اقتباس از اثر خود موضع می گیرند و آن را نمی پسندند اما به اعتقاد من فیلمسازهای بزرگ قرائت جدیدی از اثر ادبی ارائه می کنند. فلاحی ضمن تمجید از فیلم کتاب دزد گفت: راه حل نویسنده برای عبور از تراژدی جنگ سیاسی نیست بلکه کتابخوانی را برای کم کردن رنج های این تراژدی پیشنهاد می کند.پیمان فلاحی با اشاره به این جمله که سینمای اقتباسی پیوند دو جهان در یک قاب است افزود: دو شیوه اندیشه قدیمی راجع به جهان، یعنی اندیشیدن با تصویر و اندیشیدن با تصور، در فیلمهای اقتباسی وحدت می یابند.