وحید حاج سعیدی- این روزها داستان قیمت گذاری خودرو و واردات خودرو و … داغ داغ است. اما ما تصمیم گرفتیم امروز ماجرای خودرو را از زاویه دیگر آچارکشی کنیم. از شما چه پنهان بسیاری از بزرگان و اکابر بر این باورند که تنوع و ایجاد تغییر باعث رشد و پویایی و بالندگی و از […]
وحید حاج سعیدی- این روزها داستان قیمت گذاری خودرو و واردات خودرو و … داغ داغ است. اما ما تصمیم گرفتیم امروز ماجرای خودرو را از زاویه دیگر آچارکشی کنیم. از شما چه پنهان بسیاری از بزرگان و اکابر بر این باورند که تنوع و ایجاد تغییر باعث رشد و پویایی و بالندگی و از این جور چیزهای مثبت می شود تا جایی که این موضوع در اشعار شعرا نیز دیده
می شود و جایی شاعر فرموده« تنوع توانگر کند مرد را!» فلذا ما همیشه منتظر بودیم که یک نفر آدم متفاوت یا یک مسئول جسور پیدا شود و دست به یک ساختار شکنی تُپل و اساسی در خصوص دلایل تصادفات رانندگی در مملکت بزند و دوشاخ تصادفات را از پریز خطای انسانی بیرون بکشد. هر چند در سال های گذشته این اتفاق در یک مقیاس کوچک رخ داد ولی کافی نیست و منتظر تحولات جدید هستیم. فلش بک با رویکرد جراید… روزنامه جام جم سال ۹۲ در گزارشی لایی کشی را عامل بسیاری از تصادفات ذکر کرد و منتشر ساخت « از ابتدای امسال ۵۱۳۵ تصادف به علت لایی کشی در تهران رخ داده است . در ضمن نویسنده گزارش ذکر نمود که لایی کشی و ویراژ دادن ریشه ژنتیکی دارد و برخی به جای تصمیم گیری منطقی و عقلانی، فقط به احساسات و هیجان ها توجه می کنند.» معاون وقت شهردار تهران نیز فرموده بودند ۹۰ درصد تصادفات تهران به علت «غرور نابجا و لجبازی» برخی رانندگان در سطح شهر است. یعنی این طوری که دوستان سالها عنوان می کنند علل تصادف همواره انسانی است و باز نشدن کیسه های هوا و نداشتن تاب و توان ارابه های مرگ و غیر استاندارد بودن جاده تاثیر چندانی در افزایش مرگ و میر جاده ای ندارد و مشکل تقریباً ارثی است! علی ایحال با عنایت به ساختار شکنی و فتح بابی که در خصوص عوامل حادثه ساز تصادفات درون شهری حادث شده است، اگر ریا نباشد ما نیز چند عامل پنهان مانده از چشمان شهلای مسئولان رونمایی می کنیم:الف) ماشین آلات میلیاردی: یکی از دلایل بروز برخی تصادفات وجود همین ماشین آلات میلیاردی جماعت اغنیا در کوچه و خیابان ها است که گاهی اوقات خلق الله چنان مبهوت جلال و جبروت آنها شده که به در و دیوار می زنند. فقط ما مانده ایم اگر روزی زبان عمو سیفی لال، با یکی از این کجاوه های مُرَصع تصادف کنیم، چگونه باید خسارت بپردازیم؟ بماند که در برخی ولایات خود رانندگان این خودرو ها هم بعضاً باعث حواس پرتی خلق الله می شوند!
ب) بیلبورد های تبلیغاتی: تبلیغات دیگ و پاتیل و کفپوش رویایی و کفش جادویی در صدا و سیما کم بود حالا در بزرگراه ها هم بیلبورد نصب کرده اند از این طرف خیابان تا آن طرف باقالی ها! معلوم است که اگر راننده تند خوانی هم بلد باشد، باز هم مطالعه نصف تابلو می ماند برای بعد از تصادف با خودروی جلویی!
پ) افزایش ضریب ایمنی خودروها روی کاغذ: بی شک دیگر از عوامل تصادفات بین جاده ای همین اعلام افزایش ضریب ایمنی خودرو ها و نصب کیسه هوا در سال های اخیر است که با آب و تاب از آنها رونمایی می شود. خلق الله هم قصه را جدی گرفته و فکر می کنند واقعاً ایمنی خودروها بالا رفته است و تا خرتناق گاز می دهند. غافل از اینکه کیسه هوای موجود در خودرو صرفاً یک آپشن خوابیده است و قرار نیست در تصادفات از خواب بیدار شود! بماند که محاسبه زاویه تصادف و شدت ضربه و … هم خودش به اندازه یک لیسانی علمی – کاربردی سواد نیاز دارد.
با این حال فقط خدا کند این موضوع ژنتیک و لجبازی و تصادفات ارثی … در سازمان های بیمه به صورت جدی پیگیری نشود. چون می ترسیم چند صباح دیگر، بیمه ها برای پرداخت غرامت تصادفات، اِن قُلت با رویکرد سلامت روان بیاورند و از خلق الله گواهی سلامت ژنتیکی درخواست کنند!…
Thursday, 14 August , 2025