براساس آمار منتشر شده از سوی دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، میزان باروری کرمانشاه و بخش عمده ای از استانهای دیگر پایین و سیر نزولی را طی می کند. این خبر در عین کوتاهی شرحی مفصل دارد. ساده و مختصر اینکه وقتی تعداد بچه‌ها کم می‌شود به تبع آن جمعیت کم، […]

براساس آمار منتشر شده از سوی دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، میزان باروری کرمانشاه و بخش عمده ای از استانهای دیگر پایین و سیر نزولی را طی می کند. این خبر در عین کوتاهی شرحی مفصل دارد. ساده و مختصر اینکه وقتی تعداد بچه‌ها کم می‌شود به تبع آن جمعیت کم، جمعیت جوان کم و جمعیت سالمند بالا می‌رود؛ وقتی ترکیب جمعیتی به هم می‌خورد نشاط، بالندگی و پویایی کم می‌شود، ارتباطات خانوادگی و انسجام اجتماعی کم می‌شود، خیلی از هزینه‌ها صرف خدمات درمانی سالمندان می‌شود، نیروی کار کم، مصرف‌گرایی بالا و از همه مهمتر سن ازدواج بالا می‌رود.اگر وضعیت فعلی را بحران بنامیم به گزاف نبوده و نیست. علل و عوامل بسیاری برای این بحران بیان شده که مسائل اقتصادی و فرهنگی در اولویت قرار دارند. اما به نظر من بحث جمعیتی فراتر از مسئله اقتصادی است و بیشتر مسئله فرهنگی است. مسائل اقتصادی مؤثر است اما ضریب تأثیرگذاری مسائل فرهنگی بالاتر است. وقتی که می‌گوییم پشتوانه اصلی سیاست‌های جمعیتی فرهنگ است یعنی با نگاه فرهنگی، با لنز فرهنگ با مردم صحبت می‌کنیم و رسانه‌ها در این بین ضمن اینکه پرچمدار فرهنگ سازی هستند می بایست از هرگونه سطحی‌نگری بپرهیزند. آن جا محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه نیز با تاکید بر نقش فرهنگسازی و آگاهی بخشی در مقوله فرزندآوری، معتقد است تبلیغات در شکل های مختلف باید بصورت واحد و بدور از پراکنده گویی صورت گیرد. به عقیده این کارشناس اجتماعی، هم افزایی جمعی، بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی، پرهیز از سطحی نگری، توجه ویژه به جهاد تبیین می تواند در پیشبرد سیاستهای جوانی جمعیت موثر واقع شود.چرا که کلام غیر علمی و غیر کارشناسی تأثیر معکوس خواهد داشت و نه تنها به افزایش جمعیت خدمت نمی‌کنند بلکه نتیجه ضد جمعیتی به بار می‌آورد و مردم نسبت به موضوع گارد می‌گیرند. سیاست‌های افزایش جمعیت و تشویق و ترغیب خانواده‌ها به فرزند‌آوری را می‌توان به مثلثی تشبیه کرد که در سه ضلع آن بحث شرایط اقتصادی خانواده، آموزش و رسانه قرار دارد که رسانه به عنوان اصلی‌ترین ضلع این مثلث نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در استانی به ویژگی های جمعیتی کرمانشاه به طور قطع رفتارهای اجتماعی کنشگران اجتماع مانند ازدواج و فرزندآوری دستوری نمی شود و باید بسترهای لازم برای اقناع افکار عمومی فراهم شود. افزایش جمعیت و فرزندآوری با ایجاد فرهنگ سازی، آرامش روانی، امنیت اقتصادی، حمایت از جوانان، آسان سازی درمان ناباروری، افزایش حمایت های بیمه ای و درمانی، گسترش ازدواج آسان و احیای ارزشهای دینی در جامعه محقق می شود.